Amerikában és Nyugat-Európában az elmúlt 2-3 év abszolút hívószavává nőtte ki magát a hipszterség fogalma. Ha egy szórakozóhelyről, kávézóról, designboltról vagy akár egy pékségről kiderül, hogy az hipszter fellegvár, akkor özönlenek oda a hasonlóan öltöző, a világról hasonlóan gondolkodó, a kultúrával tudatosan foglalkozó arcok. Hipszterek, vagy akik azok akarnak lenni. Kik is ők, és mit kell róluk tudni?

Forrás:http://www.latfh.com

Honnan ered?
Az amerikai szlengben a hipster kifejezés az 1940-es években honosodott meg, elsősorban a jazzklubok közönségére utalva, majd egyenes folytatása volt ennek a Kerouac Útonjából megismert 50-es évek beatgenerációja. A 90-es években a fogalom újra divatba jött az alternatív/indie szubkultúra egyes csoportjaira. A Time magazin szerint hipszter, aki: olyan filmes idézetekkel hord pólókat, amiket sosem láttál, lefitymál, ha Coldplay-t hallgatsz, azt gondolja, hogy Kanye West tőle lopta a napszemüvegét, és mindenáron azt sugallja, hogy semmivel sem törődik. Ekkoriban egyaránt a hipszter kultúra kelléke volt a nagymama pulcsija, a hatalmas Wayfarer napszemüveg, a farmer rövidnadrág és a Converse Allstar. Mára a hipszterekre komoly marketinggépezet épít, sajátos gondolkodásukat, esztétikai világukat igyekeznek kiszolgálni a nagy cégek is, hiszen a közösségi média korában ők az igazán véleményformálók. Itt például a Honda hipszterreklámja.


Mit olvasnak? Mit néznek? Mit hallgatnak? Miről beszélnek?
A hipszter nagyon tájékozott legyen szó a kultúra bármely szegmenséről, és határozott véleménye van. Bár a klasszikus hipszter előbb fog a kezébe képregény klasszikust, mint mesekönyvet, de a társalgásban egyenrangúan szerepel az, hogy mit mondott Jay-Z a divatról, Nietzsche a vallásról, hogy J-lo válik, vagy épp új app jött ki az okostelefonra. Persze a bulvárhíreket sem a sajtóból szerzik be, hanem a Twitterről, a PerezHiltonról, a Dazed Digitalról, vagy a Vice Magazine-ból. Facebookon fent vannak és megosztanak, de az igazi terepük a Tumblr. Nem riadnak vissza a technikától sem, olvassák a Wired-et, a Gawkert és a Mashablet, és legalább egy ismerősük van a képzőn vagy az iparon, ezért bújják a Wallpapert is. Ugyanakkor a trendi sorozatok, mint a Californication, vagy a Dexter sem kerülik el a figyelmüket, igaz, jobbára letöltve, felirat nélkül. Mert a hipszter világpolgár, és nemcsak Londonban járt már, de Ázsiában is, az angolt pedig tökéletesen bírja. Jövőjüket a kreatív szakmák valamelyikében képzelik el, ha nem már most is ott dolgoznak, vagy épp a munka egyáltalán szóba kerül.

Mit esznek? Isznak?
Egyaránt kerülik a gyorséttermeket és a kockásterítős vendéglőket. Mivel naphosszat bújják a gasztroblogokat, tudják mi a menő a városban, elsősorban az egyedi kínálatú, a piacról frissen főző bisztrókat kedvelik. Kávézéshoz ugyanúgy elfogadják a papírpoharas coffee-to-go láncokat, mint a tradicionális vagy minimál berendezésű klasszikusokat. Annak ellenére, hogy a hipszetereket a nemtörődömség levegője lengi körül, tekintetükben álmoskás spleen csíphető el, imádnak élni, és bulizni is. A jó hipszterbulik kelléke – a sör mellett – a koktélok, longdrinkek és alcopopok széles tárháza, nem feledkezve meg persze a designer drogokról sem.

Mit vásárolnak?
Sokmindent, és - a környezettudatosak kivételével - sokat. A hipszterek imádnak mindent a 80-as évekből, amiről azt hittük a 90-es években, hogy már örökre eltemettük. Például az ilyen autókat. Ruhában meghatározhatatlan a kínálat, hiszen a világ hipszterközönsége egyszerre vásárol a 20 legmenőbb, kisszériás online deisgner ruhaboltból, turkálókból vagy éppen márkaboltokból. Dívik a kalap és a kendő, ugyanúgy elképzelhető a legdurvább műszálas felső a legfinomabb anyagú nadrággal, mint ahogy a Hunter S. Thompson féle fehér tornacipő, az oldschool Adidas, vagy a legdurvább, rapperek által hordott neonszínű sneakerek. Mindegy, csak egyedi kombináció legyen, legjobb, ha a WAMP-on kezded a keresést.


Imádják a régi, tükörreflexes gépeket, a Polaroidot, de ha nincs kéznél, akkor mobillal készítenek szépiás, 80-as évekre hajazó képeket. Az USA-ban már a lakberendezők is felfigyeltek rájuk, hiszen nem lehet minden Bauhaus, pop art és art deco, ezért működnek olyan site-ok, mint a Hipsterhome vagy a Dwell. Nemcsak az számít, hogy mi szól, az is miről. Imádják a hi-fit, sőt a high endet, a régi bakeliteket, ezért máig eljárnak lemezbörzékre, antikváriumokba.

Forrás: http://tincanheart.blogspot.com

Hova járnak? Mit hallgatnak?
Vigyázat, ne keverjük a kockákkal! Bár sokak szerint a hipsztereknek nem a csajozás a lényeg a buliban, hanem a jelenlét, a dasein, de nem otthonülő és a képernyő mögül szakértő típusok, hanem övpék a város. A hipszeterek – bár nyitott, toleráns népek – leginkább hipszeterekkel szeretnek vegyülni. Így aztán gyorsan terjed a hír a városban, ha egy helyet már teszteltek és alkalmas a party-zásra. A helyekre általában Vespa robogón vagy kerékpáron érkeznek, amely vagy régi olasz versenybringa, vagy egyedi építésű retro-fixi. Zenében széles a választék, sőt azt szeretik, ha nagyon széles. Az igazi hipszter mindent hallgat az elektrótól a jazzig, egyesek még a klasszikus zenével is bepróbálkoznak. Mindegy, hogy indie-gitárzene, glitch-elektró, pszichedelikus wonky hiphop, gangsta rap, érzelmes dubstep, 80-as évek szinitpop vagy ipari zenéje, az a lényeg, hogy határozott véleményed legyen róla. A hipszetereket nem igazán a tánc érdekli, ennek ellenére már Budapesten is sokukkal találkozhatunk az olyan bulikban, mint a smart-elektró Kunk, az indie Tesco Disco, a globáltenczenés GhettoBazaar, a wonky-s Space Is Called vagy épp a kiugrott drum and bass-esekre utazó Budapest Bassmusic bulijain. Az egyes hipszter táncfogásokat jól figurázzák ki a Youtube-on, itt egy gyöngyszem.




Ha tetszett a cikk kövess minket a Facebookon is!